Heb ie ’t ook zo warm?
Op zoek naar verkoeling….
CVD cliënten Linda en Natasja hebben en paar “coole” tips voor je:

*(bijna) iedereen weet dit wel maar hou jij je hieraan?
Drink minimaal 2 liter water per dag.
Een goede vochthuishouding is een pre om allerlei lichaamsprocessen goed te laten verlopen.

*neem een teiltje of emmer met koud water, stop je voeten erin voor verkoeling.

*het klinkt verleidelijk ijskoud water/drankjes voor verkoeling.
Het lichaam moet harder gaan werken om de tijdelijke temperatuurdaling van het lichaam weer op peil te krijgen. Bij lauwwarme  dranken koelt het lichaam beter af. Drink bijv lauwwarme (kruiden)thee, bouillon.

*Vermijd grote borden met warm eten. Het is een flinke klus voor het lichaam om dit te verbranden. Is dit dan ook te sterk gekruid, breekt het zweet je uit. Neem de gehele dag door kleinere porties en  laat het even afkoelen of kies voor een lekkere (lauwwarme) salade.

*Een paar muntblaadjes in je water is fris en verkwikkend dat opgemerkt wordt door de smaakpapillen. Deze denken dat het heel koud is en worden  zo voor de gek gehouden door het stofje menthol wat erin zit.

*Leg een koude handdoek in je nek/op je hoofd of hou je handen/polsen onder de koude kraan. De bloedvaten bevinden zich vlak onder de huid. Het lichaam gebruikt deze plekken om hitte af te voeren.

*Draag een natuurlijk en luchtige stof zoals linnen, katoen en zijde. Laat het lekker los vallen en wapperen. Strakke kleding en kunststoffen zoals polyester en acryl houden warmte vast. Denk ook aan de kleur, donkere kleuren nemen hitte op. De kleur wit stoot af.

*Bescherm je hoofd tegen de warmte en draag een hoed of pet van een natuurlijke stof, denk aan de kleur, donker trekt warmte aan dus ga voor een lichte kleur.

*Ga niet lopen stressen vanwege het warme weer, stress verhoogt je hartslag. Het lichaam gaat onbewust meer aan het werk, waar je het nog  warmer van krijgt, accepteer het. Blijf relaxed, hou je lichaamstemperatuur stabiel.

*Probeer je dagindeling aan te passen aan de hitte. Sta eerder op om de ergste hitte te vermijden.
Probeer tussen 12u en 16u niet te intensief bezig te zijn, denk aan een siësta  of power nap.

*Tijdens het zweten verlies je het nodige vocht maar ook belangrijke zouten die weer aangevuld moeten worden. Watermeloen is hiervoor de beste vrucht. Suikermeloen, appels, mango, bananen, aardbeien, frambozen, blauwe bessen en zwarte bessen zijn uitstekend ‘afkoel’ voedsel.

*Ga onder een lauwwarme douche/bad. Van koud water gaat het lichaam harder werken om op temperatuur te komen.

*Gebruik zo min mogelijk huidoliën en make-up, deze kunnen je lichaam isoleren.  Dit houdt in dat ze warmte vasthouden, maar je wil juist dat dit uit je lichaam gaat tijdens heet zomer weer.